torsdag 9 november 2017

95 teser som satte världen i brand

Några av de 95 teser som Luther publicerade i oktober 1517 (Bilden hämtad från Wikipedia)

För ganska exakt 500 år sedan, den 31 oktober 1517, inleddes den process som i efterhand har kommit att kallas reformationen. Den då 34 årige munken, prästen och teologen Martin Luther publicerade den dagen det manifest som senare har kallats för de 95 teserna. Det sägs dessutom att han efter att han hade publicerat teserna och skickat dem tillsammans med ett brev till ärkebiskopen och fursten Albrekt av Magdeburg och Mainz passade på att spika upp dem på Wittenbergs kyrkport.
Resten är historia (vilket kanske är en överflödig kommentar i en historieblogg) och Luthers handlingar kom att ge genklang i hela den kristna världen. Krig, våldtäkter och dödande skulle följa i spåren av de teoretiska funderingar som inryms på några få gulnade pappersarken.

Vad var det egentligen som fick honom att reagera så starkt? Och, om vi vänder på det hela, hur kunde den här korta texten få så enorma konsekvenser att hela den kristna världen skulle skakas i sina grundvalar, helt nya kristna samfund skulle uppkomma, och ett blodigt krig skulle slita sönder hela Centraleuropa? Det ska vi försöka redogöra lite för i det här inlägget.
Men låt oss börja med själva huvudpersonen, alltså Martin Luther:


En ”fattig” munk från Mansfeld

Martin Luther som munk, tavlan hänger på Tyska nationalmuseet bilden hämtad från Wikipedia

Den som kan sin litteraturhistoria och sin Fröding känner igen travesteringen ovan från dikten ”En fattig munk från Skara”, för den som inte känner till den vill jag påpeka att den är läsvärd inte minst mot bakgrund av den innehåller många likheter med Luthers moraliska reaktion på kyrkans inre liv i början av 1500-talet. Icke förty var detta ett rejält sidospår som har tillåtits att svälla ut över allt för många rader.

I mytbildningen kring Martin Luther har det ofta framställs som att han skulle ha kommit från en relativt obetydlig bakgrund. Så var inte alls fallet. Luthers far Hans som tidigare hade lyssnat till det, på svenska, något mindre smickrande efternamnet Luder var en relativt förmögen kopparmagnat med delägande i gruvor och smältverk som främsta inkomstkälla.

Martin hade fötts den 10 november (samma dag som er favoritbloggare) 1483 i staden Eisleben i Sacshen i mellersta Tyskland.

Hans far var fast besluten om att hans son skulle få en gedigen utbildning och såg antagligen framför sig hur Martin som jurist skulle kunna få en viktig position som rådgivare till någon av alla de tyska furstarna. Till saken hör alltså, och det har stor betydelse för historiens utgång, att det dåvarande Tyskromerska riket var splittrat i en mängd små furstendömen med självständiga furstar som ständigt bekrigade varandra. De viktigaste av dessa furstar var de så kallade kurfurstarna som var sju till antalet och bestod av tre biskopar för de självständiga biskopsdömena i Mainz, Trier, och Köln, greven av Pfalz vid Rhen (detta fenomen tarvar säkerligen en allt för lång egen förklaring), hertigen av Sachsen, greven av Brandenburg och kungen av Böhmen (alltså nuvarande Tjeckien). Kurfurstarnas befogenhet var att utse vem som skulle ha rätt att titulera sig tyskromersk kejsare.

År 1501 efter att ha grundutbildats i lärdomsskola skrevs Martin in som student vid universitetet i Erfurt (också det i centrala Tyskland). Efter att ha avlagt grundexamen började han, allt enligt sin fars önskemål, att utbilda sig i juridik men han hoppade av till förmån för studier i teologi och filosofi. Bland inspirationskällorna utmärker sig dels Aristoteles och dels William Ockham där den senare kan sägas utgöra någon slags basgestalt i rörelsen mot en allt mer empiristisk uppfattning. Luther skulle utifrån detta komma att ifrågasätta framförallt tron på kyrkofädernas auktoritet till förmån för det enda verkligt sanna, det vill säga Bibeln. Det är svårt för oss att acceptera det idag eftersom Luther och lutheranismen ses som en mer tolerant och liberal trosuppfattning att Luthers utgångspunkt är fundamentalism där Bibeln ska tolkas bokstavligt och där påvar och andra prelaters tolkningar är sekundära.

Luther bestämde sig alltså för att lämna sina juridikstudier och istället bli munk. Han sägs ha förklarat det hela med en specifik menade senare att det var på grund av en viss händelse: I juli 1505 var han på väg tillbaka till universitetet efter att ha varit på besök i föräldrahemmet. Han överraskades av ett oväder och när en blixt slog ner när honom lär han ha ropat: "Hjälp mig Sankta Anna, så ska jag bli munk!” Han såg detta rop som ett heligt löfte som han inte kunde bryta. Han gick således in i augustinklostret i Erfurt som novis något som hans far blev ursinnig över eftersom han ansåg att utbildningen var bortkastad.

Luther gick enligt uppgift in för sitt nya liv som munk med väldigt stor ingivelse, lite för stor ingivelse tydligen. Luthers överordnad menade att mer arbete skulle avleda Luther från överdrivna själviakttagelser och beordrade honom att göra akademisk karriär. År 1507 prästvigdes han och 1508 började han undervisa i teologi vid Wittenbergs universitet. Under vintern 1510–11 fick han chans att tillsammans med en annan munk besöka Rom och förfärades enligt uppgift av det omoraliska livet som präster, kardinaler och biskopar levde. I oktober 1512 blev han slutligen teologie doktor vid just Wittenbergs universitet.

Synen på nåden och frälsningen
Jag är ingen religionshistoriker, jag är egentligen ingen historiker alls utan bara en ytterst intresserad amatör, men jag vill ändå försöka mig på att förklara Luthers tankar utifrån ett rent religiöst perspektiv.

Luthers akademiska verksamhet kom uteslutande att inrikta sig på bibeltolkning. Genom sina studier kom han att uppfatta vissa centrala begrepp framförallt botgöring och rättfärdighet på ett delvis annat sätt än det stipulerades i den katolska traditionen. Luthers uppfattning går i grunden ut på att människan inte uppnår nåd genom att samarbeta mellan gud och människan, vilket ju är själva grundprincipen med hela kyrkans existens, utan endast kan komma till människan genom Guds försorg. Eller annorlunda uttryckt det är bara genom att tro på gud och Jesus som vi kan nå honom. Goda gärningar i kyrkans namn har ingen direkt effekt. För att illustrera det hela lite närmare, och samtidigt visa vilken stor bibelkännare Luther faktiskt var återges här ett litet stycke ur de så kallade Schmalkaldiska artiklarna där Luther 1537 försökte sammanfatta sin religiösa doktrin:

Den första, och huvudsakliga, artikeln är denna: Jesus Kristus vår Gud och Herre, dog för våra synder och uppstod igen ifrån de döda för att ge oss nåd (Romarbrevet 3:24-25). Han endast är Guds lamm, som borttager världens synder (Johannesevangeliet 1:29) och Gud har låtit Honom ta på sig alla våra skulder (Jesaja 53:6). Alla är vi syndare och vi får mottaga nåden utan att själva ha förtjänat den, enbart genom Hans nåd och genom den försoning som uppnåtts genom Kristus, genom hans blod (Romarbrevet 3:23-25). Det är nödvändigt att tro på detta. Detta kan inte på något annat sätt förstås eller begripas eller införlivas. Därmed är det klargjort att det är tron, och tron alena, som frälser oss ... Inget i denna artikel kan ges upp eller förändras, om så himlen och jorden och allt annat går under (Markusevangeliet 13:31).

Frågan om avlaten och brytningen med påven

Avlatsbrev, bilden hämtad från Wikipedia

Särskilt en företeelse som kom att uppta den unge Luthers tankar handla om den så kallade avlaten.
Avlat innebär enligt katolicismen ett efterskänkande av botgöring för begångna synder. Själva syndens förlåtelse ges genom bikten som är ett av de heliga sakramenten däremot anses inte synderna vara ogjorda förrän dessa har sonats genom botgöring. Det här är för övrigt en av många vanliga missuppfattningar kring avlaten att det slarvigt skulle handla om syndernas förlåtelse i allmänhet och inte specifikt om botgöringen men för 1500-talets kristna var denna skillnad självklar. Man brukar prata om ”de timliga straffen” som alltså syftar på att olika synder innebär en mer eller mindre lång vistelse (tid) i den renande skärselden (kuriosa kan sägas att själva förekomsten av skärselden i sig inte är direkt hämtad ur Bibeln utan har sina rötter i Apokryfiska skrifter, alltså texter som inte fördes in i nya testamentet. Själva skärselden som fenomen i den kristna tron brukar tillskrivas Gregorius den store som var påve i slutet av 500-talet).

Avlaten förenades historiskt med mödosam botgöring i form av vallfärd och fasta. Med tiden blev avlaten dock mer och mer institutionaliserad. Exempelvis införde påven Urban III en ny form av avlat genom att ge den till alla som valde att delta i det första korståget (detta ska jag utveckla i en särskild artikel vid något tillfälle). Den utsträcktes även till dem som valde att delta som finansiärer av korståget vilket ger en föraning om vad som komma skulle.

Att skänka pengar till fromma ändamål blev successivt ett sätt att få avlat och insamlingar sköttes av särskilda avlatspredikanter. Under senmedeltiden utvecklades detta till en ren kommersiell försäljning av så kallade avlatsbrev.

Avlatsbreven var ett dokument som med biskopliga vaxsigill intygade att innehavaren hade gjort bot för sina synder. Från början var antagligen breven en slags andrahandsupplåtelser där biskopen lät någon annan, en präst eller munk, överlämna ett bevis på att någon hade fullgjort sin botgöring. Men successivt utvecklades det hela alltså till rent kommersiella produkter.

Steget är aldrig långt mellan det andliga och det världsliga perspektivet och det har bevisligen genom historien alltid varit enkelt att åsidosätta den religiösa doktrinen till förmån för den världsliga förplägnaden.

Särskilt beryktad kom avlatspredikanten och dominikanen Johann Tetzel att bli i Tyskland i början av 1500-talet. Men först ytterligare en liten bakgrundshistoria som handlar om den rådande situationen hos påven i Rom (jag lovar också lovar att jag ska skriva en särskild lite längre text om själva påvedömet någon gång). Det som är viktigt att hålla i åtanke här är att påvedömet förvisso är en religiös maktfaktor men att det också genom sin religiösa makt blir en oerhört viktig världslig makt. Nuvarande Vatikanstaten (som för övrigt garanterades av ingen mindre en Benito Mussolini) var under medeltiden den betydligt större Kyrkostaten. Påvedömet var ett furstendöme som andra med förbindelser med andra furstehus. Ibland var det si och så med påvarnas religiositet och nepotismen var utbredd. Kanoniseringar (helgonförklaringar) och exkommuniceringar (bannlysningar) var företeelser som användes i rent politiska syften. Olika kända furstehus tävlade om att sätta olika släktingar på påvestolen för att komma i åtnjutande av de rikedomar som det innebar. Kort sagt var påvemakten en enda röra av sammanblandningar mellan den höga religiösa moralen och den synnerligen mänskliga världen .

På påvestolen satt vid den här tidpunkten Leo X som är beryktad för sin slösaktighet. Leo X var för övrigt son till Lorenzo il Magnifico Medici. Släkten Medici är berömda för att de under lång tid hade skött påvedömets ekonomiska affärer genom sina bankkontakter och att de med den förmögenhet de fick ihop har byggt upp mycket av det som vi idag kan se i Florence (Jag tror att även Medici traktar en helt egen artikel någon gång i framtiden ty det finns mycket att säga om dessa beryktade mecenater. För den som inte kan vänta rekommenderas boken Medici av den framlidne Göran Hägg). När Leo utsågs till påve vid blott 37 års ålder. Den yngste någonsin på ämbetet lär han ha sagt ”om nu Gud har gett oss påvestolen, så låt oss njuta av den!”. Han kom också att leva precis på det sättet. Genom att omge sig med allt det som kännetecknade vanliga furstar; baler, fester och jakter förslösade han Vatikanens pengar så till den milda grad att han fick lov att börja pantsätta föremål ur skattkammaren för att betala räkningar.

Leo X hade dessutom av sin företrädare Julius II ärvt det grandiosa projektet att bygga den gigantiska Petruskyrkan i Rom. Projektet var kostsamt och för att finansiera det hela gav påven tillstånd till sina biskopar att börja försälja avlatsbrev, vinsten skulle delas mellan biskoparna och påvedömet. Påven använde helt enkelt det affärssnille som hade gjort hans släkt till världens kanske genom tiderna rikaste till att lägga ut finansieringen av hans extravaganta livsstil på entreprenad.
En av de biskopar som åtog sig det tuffa jobbet att sko sig på befolkningens bekostnad var den tidigare nämnda biskopen av Mainz och Magdeburg Albrecht. Han hade stora skulder till påven efter att han hade köpt till sig en dispens att få ha mer än ett biskopsdöme. Närmare bestämt 48000 gulddukater som han har lånat av köpmannen Jakob Fugger som sägs vara rikast i Europa vid tidpunkten. Nu såg han till att anställa en man vid namn Johann Tetzel som avlatspredikant. Tetzel hade redan 1510 dömts till döden för falskspel och för att ha en affär med en gift kvinna så han hade redan ett rykte om att vara skruplerfri. Tetzel metoder att sälja avlatsbreven blev beryktade. Han talade lidelsefullt om vilka plågor som drabbade själarna i skärselden och lockade samtidigt de lyssnande med att de kunde förkorta lidandet för sig själva och sina nyligen avlidna släktingar genom köp av de åtråvärda avlatsbreven.

Tetzels kampanj gick lysnade och hans framfart i centrala Tyskland gav rikligt med pengar till såväl påvens kyrkobygge som till ärkebiskopens skuldsanering. Antalet människor som väljer att hoppa på tåget och tecknar försäkring mot botgöringen efter syndernas förlåtelse vet vi inte men vi kan gissa att det handlar om hundratusentals meningslösa pappersark (jag är inte särskilt religiös av mig) som säljs och delas ut.

De 95 teserna och deras konsekvenser

Luther bränner påvens bulla (tavlan är målad av Karl Aspelin 1885 så den duger absolut inte som källa) bilden hämtad från SO-rummet.se

Kommen så långt igenom vår vandring (en lite friare tolkning av Dantes Gudomliga komedi) brister det helt enkelt för vår unge akademiker i Wittenberg. Hans tålamod rinner över och han börjar författa en avhandling. Omfattningen på denna blir inte fullt så omfattande som dagens avhandlingar. I korthet är det helt enkelt fråga om 95 teser, antaganden, där han strukturerat redogör för varför avlatsbreven som företeelsen inte har stöd i bibeln och således är ett brott mot tron.

Den här avhandlingen skriver han ner och skickar tillsamman med ett brev till den tidigare nämnde ärkebiskopen i Magdeburg och Mainz, Albrekt. I korthet ber han helt enkelt ärkebiskopen att tänka om och göra något åt Tetzlers framfart i riket.

Mycket tyder på att Luther inte hade en tanke på vad hans handling skulle leda till. Han ville endast få till stånd en akademisk diskussion (hur ofta har man inte hört just den klyschan när det gigantiska debattåget börjar gå igång?) om avlaten. Men återigen skulle den religiösa världen och den materiella krocka med ödesdigra politiska konsekvenser som följd.

Biskopen Albrekt i Magdeburg kunde självklart inte undvara de pengar som avlatshandeln inbringade. Han skickade således Luthers teser vidare till påven i Rom och varnade honom för Luthers vilseledande läror. Påven hade dock för stunden betydligt större problem som han var tvungen att fokusera på. Framförallt hotades Europa av det Osmanska riket samtidigt som italienska städer befann sig i uppror. Påven nöjde sig därför med att be tyska Augustinorden att sätta Luther på plats vid sin samling våren 1518.

Det som dock skedde var en kombination av modern teknik och politiska realiteter. När påvens väl order kom till Tyskland i brevform hade redan Luthers teser tryckts, med hjälp av Guthenbergs innovation tryckpressen, och spridits över hela riket.

Flera olika försök till motteser gjordes. Bland annat författade Johan Tetzel, som själv var lärd teolog, 106 egna motargument som dock kom att brännas av Luthers anhängare. Luther själv försökte då stoppa eller i alla fall mildra konsekvenserna av sitt handlande. Han skrev fler texter där han försvarade påven och ännu en gång försökte förklara sin syn på avlatshandeln. Det var dock för sent, den ”akademiska diskussionen” hade avlösts av en hetsig debatt med hån och smädelser vilket piskade upp stämningen allt mer.

Nu kom påven själv att blanda sig i striden. Han skickade kardinaler till Tyskland för att försöka förmå Luther att ta tillbaks sina mest hädiska åsikter. Men det fick ingen effekt, istället skrev Luther fler och nya texter som med tryckpressarnas hjälp kom att nå allt större skaror även inom bonde- och borgarstånden.

Dessutom hamnade texterna i händerna på tyska furstar som såg sin chans att gå i klinch med den mäktiga och rika katolska kyrkan. Den viktigaste av dessa furstar var kurfursten Fredrik III av Sachsen som skulle komma att bli Luthers beskyddare. Påvens diplomatiska försök att få Luther at ändra sig fick inte avsedd effekt, tvärt om trappades stridigheterna upp. Mer militanta lutheranhängare började möta Tetzel med mer eller mindre utåtagerande metoder och till sist flyr han in bakom sin ordens klostermurar och kommer där att dö bara ett par år senare. Luther skickade för övrigt ett förlåtande brev till honom när han fick veta om hans sjukdom där han tydligt förklarade att skulden inte var hans utan påven själv.

När Luther började inse att det inte längre gick att stoppa utvecklingen fick han uppenbarligen ångest och försökte rentvå sig själv genom att skriva direkt till påven: ”Jag kastar mig i gruset”, ”jag erbjuder dig allt som jag har och vad jag är. Oavsett vad du beslutar kommer jag att betrakta din röst som Jesu röst”, skriver Luther. Samtidigt fortsätter han att kritisera avlatshandeln.

Sommaren 1520 skickar påven en varning till Wittenberg där han säger att om man inte fördömer Luthers skrifter kommer han att bli exkommuniceras alltså utesluten ur kyrkan. Resultatet blir att Luther trappar upp sin kritik. Från att bara vara en principiell kritik mot avlatshandeln utvecklar det sig till en kritik om kyrkans och påvens makt i allmänhet, helgondyrkan och påvens monopol på att tolka bibeln. Det hela kulminerade den 10 december 1520 när han brände påvens bulla och sina motståndares skrifter. Brytningen med katolska kyrkan var därmed fulländad i och med att påven formellt 24 dagar senare den 3 januari 1521 exkommunicerade Luther ur den katolska kyrkan.

Mötet i Worms
Nu skrider alltså kurfursten in i handlingen. Fredrik III av Sachsen ger Luther beskydd för att han ska kunna få en chans att rentvå sig själva och förklara sig. I april 1521 inställde sig således Luther i Worms inför en församling av påvliga och tyska delegater. Församlingen hade möjligheten att döma Luther som kättare.

Luther fick en möjlighet att både erkänna sig som författare av de skrifter som spreds i hans namn och att ta avstånd från innehållet i dessa skrifter. Luther avsade sig såklart inget och han förklarades således som kättare av den närvarande tyskromerske kejsaren Karl V. Innan mötet lyckades avgöra Luthers öde flydde han dock och kejsaren förklarade såväl honom som alla hans anhängare för fredlösa.

Luther räddades dock av Fredrik III av Sachsen som gav honom skydd i borgen Wartburg där han kom att leva i hemlighet under ett års tid. Under den här tiden översatta han bland annat nya testamentet till tyska, han fann också argument mot det gamla kravet på celibat som praktiserades inom kyrkan. Luther skulle själv senare komma att leva som gift.

Under Luthers frånvaro hade situationen spårat ur ytterligare hemma i Wittenberg. I Luthers ställe hade mer militanta predikanter trätt fram. Dessa hade förespråkat ett mer militant angreppssätt mot kyrkan vilket vid åtminstone ett tillfälle hade resulterat i rena våldsamheter.

Luther bestämde sig därför för att återvända till Wittenberg våren 1522 och återuppta sina predikningar. Detta skapade lugn i Wittenberg samtidigt som de mer militanta krafterna drog vidare till andra delar av Tyskland. Kejsaren blev således snart upptagen med helt andra och större problem än trilska munkar. Bondeupproren som följde i Luthers namn fördömdes av den samme. Han hade helt enkelt skapat en rörelse som han inte alls hade kontroll över längre.

Sluttankar
Jag väljer inte här att gå vidare in i berättelsen om de bondeuppror som följde och som knappt hundra år senare skulle utgöra grogrunden till det som senare skulle bli känt som det trettioåriga kriget. Luthers kyrkoreformation skulle dels komma att tas över av furstliga krafter som i hans tankar såg en möjlighet till ökad självständighet och makt och dels i de enorma skaror av mer eller mindre livegna bönder som såg ett frihetsbudskap och en möjlighet att även tillförsäkra sig ett mer drägligt liv på jorden.

Men jag vill avslutningsvis ge lite funderingar om hur och varför Luther lyckades där andra hade misslyckats (exempelvis hade den tjeckiske reformatorn Jan Hus som envisades med att predika på tjeckiska dömts till döden och bestigit bålet cirka hundra år tidigare)?
Jag tror att det handlar om ett par saker:

För det första hade vi osedvanligt svaga påvar under perioden. Kyrkan hade under medeltiden stått för den enda riktigt stabila administration som fanns men nu hade det civila samhället börjat komma ikapp och furstestaterna var beredda på att utmana på ett annat sätt. Dessutom befann sig hela katolicismen under attack från osmanerna.

För det andra skedde det hela i Tyskland som var ett splittrat kejsardöme av mer eller mindre självständiga furstendömen där det var svårt att samla en mer massiv motattack dessutom bidrog de sociala förhållandena bland de lägre stånden till att ytterligare spä på den revolutionära spänningen.

För det tredje bidrog uppfinnandet av tryckpressen och i och med det framväxandet av något som kan liknas vid propaganda till att spridandet av såväl teser som motteser gick fort och inte gick att hejda genom upphovsmännens egen försorg. Enkelheten gjorde helt enkelt att överblickbarheten fick stå tillbaka.

Referenser och vidare läsning

Frihet, Jämlikhet, reformation! 500 år med Luther: Per Svensson
Världens Historia nummer 9 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar